Centrum Diagnostyczno–Terapeutyczne w Rybniku

Psycholog • Pedagog • Logopeda • Neurologopeda • Psychodietetyk • EEG Biofeedback

Wpływ stresu na nasze ciało

Mimo tego, że wszyscy wiemy, że stres nam szkodzi, czasami nie zdajemy sobie sprawy jak duży wpływ ma on na nasze ciało. Szczególnie jeśli towarzyszy nam długotrwały stres, wiąże się to ze zmianami w całym organizmie. W życiu każdego człowieka pojawiają się sytuacje stresujące, mogą to być chwilowe sytuacje, np. podczas egzaminu, lub problemy czy przeciążenie obowiązkami w życiu zawodowym, rodzinnym czy prywatnym, które trwają dłuższy czas. Nie należy tego bagatelizować. Dlaczego?

Kiedy się stresujemy wzrasta poziom kortyzolu, zwanego potocznie hormonem stresu. Obniża się za to poziom innych neuroprzekaźników - serotoniny i dopaminy. Jeśli stres towarzyszy nam przed dłuższy czas zaczynają się pojawiać różne dolegliwości w naszym ciele, których początkowo możemy wcale nie wiązać z sytuacjami stresowymi. Może to być między innymi obniżeniem odporności. Chorujemy częściej, mogą się też pojawić zaostrzenia dotychczasowych dolegliwości lub całkiem nowe objawy. Od dolegliwości bólowych - bóle głowy, bóle kręgosłupa, przez choroby układu trawiennego, krwionośnego, płciowego, problemy ze snem, otyłość, wypadanie włosów i zaostrzenia się chorób skóry, aż po płaczliwość czy rozchwianie nastroju. Stres przewlekły ma wpływ na nasze zdolności poznawcze - zapamiętywanie, koncentrację, uczenie się, pojawia się rozkojarzenie oraz pogorszenie pamięci. Może też prowadzić do rozwoju cukrzycy czy osteoporozy. Wszystkie wyżej wymienione dolegliwości można je leczyć objawowo, ale bez leczenia przyczyny nie uda się ich zwalczyć na długo, będą się pojawiały nawroty. Jedyną skuteczną metodą jest nauka radzenia sobie ze stresem.

Sposobów na radzenie sobie, gdy doświadczamy stresu przewlekłego, jest wiele. W trudniejszych, bardziej złożonych przypadkach warto sięgnąć po pomoc specjalisty - psychologa, psychoterapeuty, który pomoże poradzić sobie z problemem w czasie trwania terapii. W każdym jednak przypadku wiele mogą zdziałać kilkunastominutowe ćwiczenia rozluźniające, których systematyczne stosowanie pomaga niwelować oddziaływanie długotrwałego stresu, poprawia nastrój, wzmaga odporność organizmu oraz zmniejsza natężenie dolegliwości bólowych. Wśród tych ćwiczeń rozluźniających znajdują się treningi oddechowe, trening autogenny czy trening Jacobsona. Warto poświęcić chwilę na muzykoterapię czy skorzystać z innych form treningu relaksacyjnego. Psychologowie w naszym ośrodku chętnie przedstawią i nauczą państwa efektywnych metod relaksacyjnych. Zapraszamy na zajęcia!



opracowanie: Katarzyna Przeorska
psycholog, trener EEG Biofeedback




Karta Seniora